Az iskoláskort megelőző korban lévő gyermekek érzelmi, testi, értelmi és szociális foglalkoztatását végzi, oktatási, nevelési és egyéb játékos tevékenység segítségével.

Feladatai:
1. a gyermekek fizikai, mentális és szociális fejlődését, valamint iskolaérettségét elősegítő tevékenységek tervezése és vezetése;
2. egyéni és csoportos tevékenységek tervezése és szervezése a gyermekek mozgáskészségének, együttműködési és szociális készségeinek, önbizalmának és felfogóképeségének fejlesztésére;
3. mesélés, szerepjátékok, dalok, mondókák, informális és közös beszélgetések segítségével a gyerekek nyelvi készségének fejlesztése;
4. művészeti, drámai, zenei és testnevelési tevékenységek révén a kreatív önkifejezést szolgáló feladatok megoldásának irányítása;
5. a gyermekek megfigyelése, hogy értékelni tudja fejlődésüket, és a szülőkkel együttműködve felismerje fejlődési, érzelmi vagy egészségügyi problémáikat;
6. a gyermekek táplálkozási, egészégügyi és biztonsági igényeinek megfigyelése és értékelése, a fejlődésüket akadályozó tényezők felismerése;
7. a gyermekek tevékenységének felügyelete biztonságuk és a konfliktusok megoldása érdekében;
8. a gyermekek irányítása és segítése a megfelelő étkezési, öltözködési és tisztasági szokások elsajátításában;
9. a szülők és a munkatársak tájékoztatása a gyermekek fejlődéséről és problémáiról, a megfelelő lépések és a szükséges más szolgáltatások igénybevételének meghatározása;
10. együttműködés kialakítása és fenntartása a kisgyermekekkel foglalkozó más szervezetekkel.

Jellemző munkakörök:
Bölcsődei szakgondozó
Gyermekgondozó,-nevelő (magasan képzett)
Óvónő

Néhány kapcsolódó, de máshová sorolt foglalkozás:

2431 Általános iskolai tanár, tanító

3512 Hivatásos nevelőszülő, főállású anya

3513 Szociális gondozó, szakgondozó

5221 Gyermekfelügyelő, dajka