Oktatási módszereket és segédeszközöket dolgoz ki, fejlesztő tevékenységet és tanácsadást végez. Áttekinti és megvizsgálja az oktatási intézmények működését, az elért eredményeket, a tanárok munkáját és tevékenységét.
Feladatai:
1. gyakorlati tanácsadás óvodák, iskolák pedagógusai részére szakmai problémák megoldásához;
2. részvétel programfejlesztésekben, alternatív és helyi tantervek, programok, taneszközök felkutatásában, készítésében és terjesztésében;
3. közreműködés szakmai információk gyűjtésében, feldolgozásában és továbbításában;
4. továbbképzések, szakmai fórumok összehívása, tartása, egyéb szolgáltatások nyújtása;
5. pedagógiai mérések, értékelések végzése;
6. módszertani anyagok, kiadványok összeállítása, publikálása;
7. közreműködés a tanulmányi versenyeken;
8. felkérésre intézményi dokumentációk véleményezése, az intézmény törvényes működésének vizsgálata;
9. az iskolák rendszeres felkeresése, megbeszélések folytatása az adminisztratív dolgozókkal és a tanárokkal a tantervvel, a tanítási módszerekkel, a berendezésekkel és egyéb témákkal kapcsolatos kérdésekről;
10. órák látogatása a tanítási módszerek megfigyelése a tanárok teljesítménye és az elért eredmények értékelése céljából;
11. jelentések készítése és javaslatok előterjesztése az oktatási hatóságok számára a tantervek, a tanítási módszerek és egyéb kérdések lehetséges változtatásait és fejlesztéseit illetően.
Jellemző munkakörök:
Bölcsődei szaktanácsadó
Fejlesztő tanár (nevelési tanácsadónál)
Iskolai tanácsadó
Képzési tanácsadó
Oktatás technológus
Oktatásfejlesztési munkatárs
Oktatási főmunkatárs (továbbképző központ)
Oktatási tanácsadó
Oktatástechnikus
Oktató-asszisztens
Óvónő szaktanácsadó
Pedagógiai módszertani szakértő
Pedagógiai szakértő, tanulmányi felügyelő
Pedagógiai tanácsadó
Szakképzési ellenőr
Tanfelügyelő
Tanulmányi felügyelő
Tanulmányi tanácsadó
Néhány kapcsolódó, de máshová sorolt foglalkozás:
2421 Középiskolai tanár
2431 Általános iskolai tanár, tanító