A lakosság körében és a szervezeten belül különböző feladatokhoz kapcsolódóan, és különböző témákban kérdéseket tesz fel a megkérdezetteknek, adatokat gyűjt, a válaszokat feljegyzi, majd a kapott utasítások szerint feldolgozza, vagy továbbítja a megbízók részére.
Feladatai:
1. felkészülés a beszélgetésekre;
2. a kapcsolat felvétele a válaszadókkal telefonon vagy személyesen;
3. a válaszadóknak a beszélgetés, felmérés céljának elmagyarázása;
4. a kérdőívek és felmérések felépítésének, szerkezetének, tartalmának ismerése;
5. a válaszok bejegyzése papíron, vagy a számítógépes felmérési rendszerek segítségével közvetlenül számítógépes adatbázisba;
6. a válaszokban tapasztalható ellentmondások, következetlenségek felismerése és kiszűrése;
7. ügyféligények gyűjtése, elemzése, továbbítása;
8. beszámolás a megbízóknak a felmérések közben tapasztaltakról;
9. közreműködés a felmérés során keletkezett adatok, információk rendszerszerű nyilvántartásában, feldolgozásában.
Jellemző munkakörök:
Kérdezőbiztos
Közvéleménykutató (kérdező)
KSH összeíró
Összeíró
Statisztikai összeíró
Számlálóbiztos
Telefonos kérdező
Telefonos piackutató
Vasúti forgalomszámláló
Néhány kapcsolódó, de máshová sorolt foglalkozás:
4114 Adatrögzítő, kódoló